Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 4 (1011) z dnia 1.02.2019
Zmiana regulaminu wynagradzania a konieczność aneksowania umów o pracę
Chcemy zmienić regulamin wynagradzania, zwiększając wysokość odprawy przysługującej pracownikom przechodzącym na emeryturę lub rentę oraz wprowadzając prawo do premii miesięcznej. Czy będzie wymagało to aneksowania umów o pracę?
Generalnie ustalenie warunków pracy i płacy, w tym ich zmiana, wymaga zgodnego oświadczenia woli pracodawcy i pracownika (art. 11 K.p.). Zgoda może być jednak wyrażona przez pracownika w sposób dorozumiany, poprzez brak sprzeciwu wobec nowych warunków płacowych (z wyjątkiem zmiany warunków na niekorzyść, które zawsze wymagają aneksu do umowy lub zastosowania wypowiedzenia zmieniającego).
Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2017 r. obowiązkiem opracowania i wprowadzenia regulaminu wynagradzania objęci są pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników, o ile nie funkcjonuje u nich zakładowy ani ponadzakładowy układ zbiorowy pracy. Pracodawca zatrudniający mniej niż 50 pracowników, nieobjętych jednym ze wspomnianych układów, może ustalić warunki wynagradzania w regulaminie wynagradzania, przy czym pracodawca zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników musi opracować wspomniany dokument, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z takim wnioskiem.
Przepisy co prawda nie określają zasad wprowadzania zmian w istniejących już regulaminach wynagradzania, ale w praktyce przyjmuje się, że obowiązują tu te same zasady co przy wprowadzaniu nowego regulaminu.
Chcąc zmienić funkcjonujący już regulamin wynagradzania, pytający powinien pamiętać o wynikającym z art. 772 § 4 Kodeksu pracy obowiązku uzgodnienia planowanych zmian z zakładową organizacją związkową - oczywiście, jeżeli takowa u niego działa. W związku z tym, że w tym przypadku zmiany mają polegać na zwiększeniu odprawy emerytalno-rentowej oraz wprowadzeniu premii miesięcznej, a więc będą korzystne dla pracowników, związki zawodowe na pewno nie będą zgłaszać sprzeciwu. Niemniej jednak warto pamiętać, że bez zgody zakładowej organizacji związkowej pracodawca nie może zmienić zapisów znajdujących się w regulaminie wynagradzania.
Jeżeli natomiast w danym zakładzie działa więcej niż jedna organizacja związkowa i organizacje te nie przedstawią wspólnego stanowiska w sprawie planowanych zmian w regulaminie wynagradzania w ciągu 30 dni, decyzję podejmuje pracodawca, po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk organizacji związkowych. W takim przypadku może on więc dokonać jednostronnie zmiany regulaminu. Zasada ta wynika z art. 30 ust. 6 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1881 ze zm.).
Na mocy art. 772 § 5 K.p., wobec regulaminów wynagradzania zastosowanie mają niektóre z przepisów dotyczących układów zbiorowych pracy, a konkretnie art. 239 § 3, art. 24112 § 2, art. 24113 oraz art. 24126 § 2 K.p.
Na ich podstawie, pracodawca ma m.in. obowiązek:
- poinformowania pracowników o zmianach w istniejącym już regulaminie,
- dostarczenia zakładowej organizacji związkowej odpowiedniej liczby egzemplarzy zmienionego regulaminu,
- na żądanie pracownika udostępnić do wglądu tekst regulaminu i wyjaśnić jego treść, a zwłaszcza zakres wprowadzonych zmian.
Z przywołanych przepisów wynika również, że korzystniejsze postanowienia regulaminu wynagradzania (a tak jest w opisanej sytuacji), z dniem wejścia ich w życie, zastępują z mocy prawa wynikające z dotychczasowych przepisów prawa pracy warunki umowy o pracę lub innego aktu, na podstawie którego nawiązany został stosunek pracy. Z kolei w myśl art. 772 § 6 K.p., regulamin wynagradzania, a tym samym jego nowelizacje, wchodzą w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u pracodawcy, np. poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń, "puszczenie" obiegiem, czy też przekazanie pocztą elektroniczną na konta poszczególnych pracowników.
Przykład
Po uzgodnieniu ze związkami zawodowymi, pracodawca wprowadził zmiany w obowiązującym w firmie regulaminie wynagradzania, polegające na zwiększeniu wysokości przysługującej pracownikom odprawy emerytalno-rentowej - z jednomiesięcznego wynagrodzenia do trzykrotności poborów danej osoby. Pracownikom przyznano też prawo do premii miesięcznej, której wysokość i zasady przyznawania zostały szczegółowo uregulowane we wspomnianym regulaminie. Nowe zasady wynagradzania zaczęły obowiązywać po upływie dwóch tygodni od dnia ich podania do wiadomości pracowników w sposób przyjęty w zakładzie. Ponieważ pracownicy podjęli wypłatę dokonaną w wysokości zwiększonej o przyznaną premię, pracodawca uznał, że wyrazili w ten sposób zgodę na nowe warunki wynagradzania i odstąpił od przygotowania aneksów do umów o pracę (co może jednak uczynić na zasadzie dobrowolności). |
www.KodeksPracy.pl - Regulaminy zakładowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKadrowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
10.12.2024 (wtorek)
16.12.2024 (poniedziałek)
GOFIN PODPOWIADA - Prawo pracy
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI - Prawo pracy
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|