Gazeta Podatkowa nr 90 (2069) z dnia 9.11.2023
Rezygnacja z regulaminów zakładowych po spadku stanu zatrudnienia
Przez wiele lat zatrudnialiśmy powyżej 60 pracowników, w związku z czym posiadamy regulamin pracy i wynagradzania. W tym roku stan zatrudnienia zmniejszył się do 48 osób. Chcielibyśmy zrezygnować z regulaminów zakładowych, ponieważ powielają Kodeks pracy, a z dodatkowych uprawnień przewidują tylko dodatek stażowy (z którego chcemy się wycofać). Czy taka rezygnacja jest możliwa, a jeżeli tak, to czy trzeba zmienić informację o warunkach zatrudnienia?
Przepisy Kodeksu pracy nie przewidują utraty mocy obowiązującej regulaminu pracy i wynagradzania z uwagi na to, że stan zatrudnienia w danym zakładzie spadł poniżej poziomu zobowiązującego do ich tworzenia. Mimo to jest to dopuszczalne.
Należy przypomnieć, że wspomniane regulaminy obligatoryjnie tworzą m.in. pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników (art. 104 K.p.).
Regulaminy pracy i wynagradzania generalnie mają charakter bezterminowy. Jednak pracodawca, który ze względu na zmniejszenie stanu zatrudnienia nie jest już zobowiązany do ich tworzenia, może zrezygnować z tych aktów prawa zakładowego. Potwierdziło to Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (w piśmie udostępnionym naszemu Wydawnictwu w dniu 13 stycznia 2017 r.), uznając, że pracodawca może zrezygnować z regulaminu pracy i wynagradzania w trybie analogicznym do ich wprowadzenia. Oznacza to konieczność:
- uzgodnienia zamiaru rezygnacji z regulaminów z zakładową organizacją związkową, jeżeli występuje u danego pracodawcy (brak zgody związków na rezygnację z regulaminu wynagradzania powoduje niemożność jej dokonania),
- wprowadzenia zapisu do dotychczasowych regulaminów o rezygnacji z nich,
- podania treści zmiany (aneksu) do wiadomości pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty w zakładzie pracy.
Zmiana regulaminu pracy lub wynagradzania, w tym przypadku polegająca na wprowadzeniu zapisu o rezygnacji z nich, wchodzi w życie najwcześniej po upływie dwóch tygodni od jej ogłoszenia (art. 772 § 6 i art. 1043 § 1 K.p.). Przy czym zmiana warunków płacowych wynikających z regulaminu wynagradzania wymaga zmiany warunków umowy o pracę - w drodze wypowiedzenia zmieniającego lub zawarcia porozumienia zmieniającego. W przedstawionej sprawie zmiana będzie polegać na "zabraniu" prawa do dodatku stażowego.
W informacji o warunkach zatrudnienia, o której mowa w art. 29 § 3 K.p., przygotowanej przez pracodawcę, który nie posiada regulaminu pracy, należy wskazać termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłacania wynagrodzenia za pracę, porę nocną oraz przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy. W tym zakresie wspomnianą informację trzeba będzie zaktualizować (oraz w zakresie dodatku stażowego, jeżeli był wykazany w tej informacji).
Rezygnacja z regulaminów wymaga aktualizacji informacji o warunkach zatrudnienia, najpóźniej do dnia, w którym rezygnacja wejdzie w życie.
www.KodeksPracy.pl - Regulaminy zakładowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKadrowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
10.12.2024 (wtorek)
16.12.2024 (poniedziałek)
GOFIN PODPOWIADA - Prawo pracy
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI - Prawo pracy
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|