kodeks pracy, prawo pracy, kodeks pracy 2024 tekst jednolity
lupa
30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
A A A

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 17 (587) z dnia 1.09.2023

Zapisy dotyczące monitoringu wizyjnego w regulaminie pracy i informowanie o nim

Pracownicy sklepów, w których jest zamontowany monitoring wizyjny podpisują indywidualnie klauzule informacyjne w zakresie ochrony danych osobowych. Czy dodatkowo pracodawca musi wprowadzić odpowiednie postanowienia do regulaminu pracy? Jeżeli tak, to o jakiej treści?

Stosowanie monitoringu wizyjnego przez pracodawcę wymaga postępowania zgodnie z art. 222 K.p. oraz RODO. W przypadku wskazanym w pytaniu mowa o wykonaniu obowiązku zapisanego w art. 1314 RODO (w zależności od sposobu pozyskania danych osobowych). Przepisy te określają treść tzw. klauzul informacyjnych (m.in. cele i podstawę prawną przetwarzania danych osobowych oraz okres ich przechowywania, a gdy nie można go określić - kryteria ustalenia) oraz nakazują administratorowi danych (tu pracodawcy) ich przekazanie pracownikom jako osobom, których dane są przetwarzane. Ich treści nie trzeba zamieszczać w przepisach wewnątrzzakładowych (np. regulaminie pracy), choć jest to dozwolone i dla spójności dokumentacji tworzonej przez pracodawcę często stosowane. Regulacje wewnątrzzakładowe powinny być bowiem zgodne z regułami RODO, ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781) oraz art. 221, 221a, 221b, 222223 K.p. dotyczących danych osobowych pracowników. W kontekście pytania odnosi się to do monitoringu wizyjnego.

Ważne: Cele, zakres oraz sposób zastosowania monitoringu wizyjnego muszą być określone w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy, a przy ich nieposiadaniu, w obwieszczeniu (art. 222 § 6 K.p.).

W pytaniu jest mowa o stosowaniu monitoringu wizyjnego, lecz nie wspomniano o jego unormowaniu w obowiązującym u Czytelnika regulaminie pracy. Przyjmujemy, że posiada on odpowiednie postanowienia w tym zakresie wprowadzone ze względu na bezpieczeństwo pracowników i ochronę mienia, lecz jeśli nie lub wymagają one zaktualizowania, przypominamy zasady określone w art. 222 § 1 K.p. Przepis ten pozwala wykorzystywać monitoring wizyjny, gdy jest to niezbędne do:

  • zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, lub
  • ochrony mienia, lub
  • kontroli produkcji, lub
  • zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Całkowicie zabrania monitorowania pomieszczeń udostępnianych zakładowej organizacji związkowej. Natomiast od zakazu instalowania monitoringu wizyjnego w pomieszczeniach sanitarnych, szatniach, stołówkach oraz palarniach przewiduje wyjątki. Na podstawie art. 222 § 2 K.p. jest to dozwolone, gdy monitoring jest niezbędny do realizacji celu, dla którego został wprowadzony i nie narusza godności oraz innych dóbr osobistych pracownika, w szczególności poprzez zastosowanie technik uniemożliwiających rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób. Co istotne, monitoring pomieszczeń sanitarnych wymaga uzyskania uprzedniej zgody zakładowej organizacji związkowej, a przy jej braku - przedstawicieli pracowników wybranych w trybie przyjętym u danego pracodawcy.

Monitorowane pomieszczenia i teren muszą być oznaczone w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych. Nie narusza to obowiązku pracodawcy przekazania pracownikom klauzuli informacyjnej (art. 13 RODO) oraz poinformowania o ich prawach w związku ochroną danych osobowych i podjętych działaniach przy ich wykonywaniu (art. 12 RODO).

Pracodawca ma prawo przetwarzać nagrania obrazu wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane i powinien je przechowywać przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy od dnia nagrania lub do czasu zakończenia postępowania (np. sądowego), w którym mogą stanowić dowód.

Na pracodawcy, który wprowadza monitoring wizyjny lub zmienia zasady jego funkcjonowania, spoczywa obowiązek poinformowania o tym pracowników. Powinien go zrealizować w sposób u niego przyjęty, najpóźniej na 2 tygodnie przed jego uruchomieniem/wejściem w życie zmiany. Ponadto pracodawca musi przekazywać na piśmie postanowienia regulaminu pracy (układu zbiorowego pracy, obwieszczenia) dotyczące monitoringu wizyjnego każdemu nowemu pracownikowi. Zobowiązanie to wykonuje przed dopuszczeniem go do pracy (art. 222 § 7-8 K.p.).

Przykład

Pracodawca prowadzący sieć sklepów stosował monitoring wizyjny przed 25 maja 2018 r., czyli dniem wejścia w życie przepisów kodeksowych w tym zakresie oraz RODO. Po aktualizacji uwzględniającej te regulacje, postanowienia regulaminu pracy o monitoringu wizyjnym otrzymały następujące brzmienie:

(...)

Rozdział 2
Monitoring wizyjny

  1. Zgodnie z art. 222 ustawy z dnia 26 czerwca 1976 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 108)*) w każdej placówce handlowej Pracodawcy stosuje się monitoring wizyjny w celu zapewnienia bezpieczeństwa Pracownikom i klientom oraz ochrony mienia, polegający na rejestrowaniu obrazu.
  2. Obraz rejestrują kamery umieszczone na zewnątrz przed wejściem do placówki handlowej oraz wewnątrz: przy wejściu, w każdym rogu oraz na środku każdej ze ścian w każdym pomieszczeniu sprzedażowym oraz magazynowym. Kamery nie są instalowane w przymierzalniach, pomieszczeniach sanitarnych, szatniach, stołówkach oraz palarniach.
  3. Nagrania z monitoringu wizyjnego są wykorzystywane tylko w celach wskazanych w pkt 1.
  4. Dostęp do nagrań z monitoringu wizyjnego mają wyłącznie osoby upoważnione do przetwarzania danych osobowych w nich zawartych.
  5. Nagrania z monitoringu wizyjnego są przechowywane maksymalnie przez 3 miesiące, licząc od ich powstania, a po upływie tego okresu są niszczone w sposób uniemożliwiający ich odtworzenie.
  6. Zasady działania monitoringu wizyjnego określa regulamin monitoringu wizyjnego, stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu pracy.
  7. Pracownik jest zobowiązany złożyć oświadczenie w postaci papierowej lub elektronicznej o zapoznaniu się z regulaminem monitoringu wizyjnego oraz postanowieniami niniejszego rozdziału regulaminu pracy, zgodnie ze wzorem przygotowanym przez pracodawcę, dostępnym w postaci papierowej w dziale HR oraz w postaci elektronicznej - w zakładce "Wnioski i oświadczenia pracowników" wewnętrznego programu kadrowego.

(...)

*) Uwaga: Aktualnie jednolity tekst Kodeksu pracy ogłoszony został w Dz. U. z 2023 r. poz. 1465.

www.KodeksPracy.pl - Regulaminy zakładowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKadrowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.

GOFIN PODPOWIADA - Prawo pracy

Kompleksowe opracowania tematyczne

WSKAŹNIKI - Prawo pracy

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.