kodeks pracy, prawo pracy, kodeks pracy 2024 tekst jednolity
lupa
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 7 (1050) z dnia 1.03.2020

Niezbędne elementy ewidencji czasu pracy

Czy dopuszczalne jest prowadzenie ewidencji czasu pracy w ten sposób, że w rocznej tabeli godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy zostaną podane tylko raz (np. od godz. 7.00 do 15.00), a w poszczególnych dniach wskazywana będzie tylko liczba godzin pracy (np. 8 godz.) lub określony symbol nieobecności, jeżeli będzie miała miejsce w danym dniu?

Nie, chyba że pracodawca jest uprawniony do prowadzenia uproszczonej ewidencji czasu pracy, co jest dopuszczalne tylko w niektórych przypadkach.

Sposób prowadzenia ewidencji czasu pracy zasugerowany w pytaniu (tj. bez wyszczególniania godzin pracy) był możliwy w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. Do tej daty pracodawca ewidencjonował dane dotyczące czasu pracy w karcie ewidencji czasu pracy. Informacje, które należało zamieszczać w tej karcie, określało obowiązujące wówczas rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy... (Dz. U. z 2017 r. poz. 894). Zgodnie z § 8 tego rozporządzenia, w karcie ewidencji czasu pracy wykazywało się m.in. pracę w poszczególnych dobach (rozporządzenie nie wymagało wskazywania godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy), w tym przypadającą w niedziele i święta oraz w porze nocnej.

Od 1 stycznia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz. U. poz. 2369), dalej: rozporządzenie dokumentacyjne. W porównaniu do poprzedniego rozporządzenia, znacznie uściśliło ono i rozbudowało informacje podawane w karcie ewidencji czasu pracy (którą ww. rozporządzenie nazywa ewidencją czasu pracy). Z aktualnego rozporządzenia dokumentacyjnego jednoznacznie wynika, że należy wykazywać liczbę przepracowanych godzin (w tym w porze nocnej i nadgodzin) oraz godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy. Konieczne jest również określenie rodzaju i wymiaru zwolnień od pracy oraz innych usprawiedliwionych nieobecności w pracy, jak też wymiaru nieobecności nieusprawiedliwionych. Od 1 stycznia 2019 r. pracodawca musi ponadto podać godzinę rozpoczęcia i zakończenia dyżuru, miejsce jego odbywania i liczbę godzin dyżuru. W przypadku dni wolnych rozporządzenie wymaga wskazania tytułu ich udzielenia (np. dzień wolny z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, dzień wolny za pracę w takim dniu czy dzień wolny z tytułu niedzieli lub święta).

wykrzyknik W odniesieniu do niektórych pracowników prawo pracy dopuszcza prowadzenie ewidencji czasu pracy w formie uproszczonej, tj. bez wyszczególniania godzin pracy.

Uproszczona ewidencja czasu pracy może być prowadzona dla pracowników objętych systemem zadaniowego czasu pracy, pracowników zarządzających zakładem pracy w imieniu pracodawcy oraz pracowników otrzymujących ryczałt za pracę w nadgodzinach i w porze nocnej (art. 149 § 2 K.p.). Uproszczenie ewidencji czasu pracy polega na niewykazywaniu godzin pracy. Przy czym pracodawca jest zobowiązany wykazywać pozostałe (tj. poza godzinami pracy) elementy tej ewidencji. Musi więc zaznaczać dni wolne, ze wskazaniem tytułu ich udzielenia (np. dzień wolny z tytułu niedzieli, święta czy przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy). W karcie ewidencji obligatoryjnie trzeba też wskazać m.in. przypadki udzielenia zwolnienia od pracy, nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych czy urlopu. Można też ewentualnie rozważyć wykazywanie dni pracy (bez podawania godzin pracy), choć wystarczające w ewidencji uproszczonej jest podanie informacji o dniach wolnych, z których wynikają też dni robocze.

Należy nadmienić, że w karcie ewidencji czasu pracy należy określić system czasu pracy, w jakim jest zatrudniony pracownik, którego dotyczy ewidencja. W przypadku systemu zadaniowego sama informacja o tym systemie uzasadnia zastosowanie ewidencji w wersji uproszczonej. W pozostałych przypadkach, w których taka ewidencja jest stosowana, pracodawca powinien wskazać przypadki pozwalające na jej uproszczenie w tej rubryce ewidencji, która przeznaczona jest na różne uwagi.

Wymagane dane w ewidencji czasu pracy w wersji standardowej
  • liczba przepracowanych godzin oraz godzina rozpoczęcia i zakończenia pracy,
     
  • liczba godzin przepracowanych w porze nocnej i nadliczbowych,
     
  • dni wolne od pracy, z oznaczeniem tytułu ich udzielenia,
     
  • liczba godzin dyżuru oraz godzina jego rozpoczęcia i zakończenia (ze wskazaniem miejsca pełnienia dyżuru),
     
  • rodzaj i wymiar zwolnień od pracy,
     
  • rodzaj i wymiar innych usprawiedliwionych nieobecności w pracy,
     
  • wymiar nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy,
     
  • czas pracy pracownika młodocianego przy pracach mu wzbronionych, których wykonywanie jest dozwolone w celu odbycia przygotowania zawodowego.

www.KodeksPracy.pl - Czas pracy:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.Czas-Pracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

grudzień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.

GOFIN PODPOWIADA - Prawo pracy

Kompleksowe opracowania tematyczne

WSKAŹNIKI - Prawo pracy

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.