
Gazeta Podatkowa nr 46 (2234) z dnia 9.06.2025
Ruchomy rozkład czasu pracy w porozumieniu i w regulaminie
Planujemy wprowadzić w firmie ruchomy rozkład czasu pracy dla pracowników administracyjnych. Czy można wdrożyć taki rozkład tylko dla jednej grupy pracowników firmy? Czy zastosowanie ruchomego rozkładu wymaga koniecznie zawarcia porozumienia z przedstawicielami pracowników (nie mamy związków), czy może wystarczy wprowadzenie zapisu o ruchomym rozkładzie do regulaminu pracy albo umowy o pracę?
Do wprowadzenia ruchomego rozkładu czasu pracy (zwanego też ruchomym czasem pracy czy ruchomym systemem) konieczne jest wprowadzenie zapisu o tym rozkładzie do układu zbiorowego pracy lub zawarcie porozumienia w tej sprawie. Odpowiedni zapis w regulaminie pracy nie jest, moim zdaniem, wystarczający (to samo dotyczy umowy o pracę).
Zasadniczo uregulowanie systemów i rozkładów czasu pracy oraz okresów rozliczeniowych następuje w przepisach zakładowych (w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy) bądź w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym i nie jest zobowiązany do tworzenia regulaminu pracy. Przepis art. 150 § 1 K.p. (Dz. U. z 2025 r. poz. 277), zawierający powyższą regulację, przewiduje jednak, że stosuje się ją z zastrzeżeniem art. 150 § 3 i § 5 K.p. Pierwszy z przepisów dotyczy m.in. wprowadzenia ruchomego czasu pracy, ustalając trzy tryby jego wdrożenia, tj. poprzez:
- wprowadzenie odpowiedniego zapisu w układzie zbiorowym pracy lub
- zawarcie porozumienia z zakładowymi organizacjami związkowymi lub, jeżeli nie jest możliwe zawarcie porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi, z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi, z których każda zrzesza co najmniej 5% pracowników zatrudnionych u pracodawcy lub
- zawarcie porozumienia z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w sposób zwyczajowo przyjęty w danym zakładzie pracy - w razie braku związków.
Ponadto ruchomy rozkład czasu pracy można wprowadzić na wniosek pracownika (art. 150 § 5 K.p.). Nie trzeba wówczas dopełniać formalności określonych w art. 150 § 3 K.p.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, uważam, że wprowadzenie zapisu o ruchomym rozkładzie do regulaminu pracy nie jest wystarczające do jego skutecznego wdrożenia w zakładzie pracy. Konieczne jest zastosowanie - art. 150 § 3 lub § 5 K.p. (w sytuacji przedstawionej w pytaniu art. 150 § 3 K.p.). Należy też nadmienić, że stosowanie określonego systemu czasu pracy na podstawie umowy o pracę ma miejsce wyjątkowo, gdy przewidują to przepisy - dotyczy to systemów: tzw. skróconego tygodnia pracy, weekendowego i (w określonej sytuacji) przerywanego. Poza tymi przypadkami wprowadzenie zapisu o stosowanych systemach i rozkładach czasu pracy do umowy o pracę jest bezzasadne.
www.KodeksPracy.pl - Regulaminy zakładowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKadrowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
10.10.2025 (piątek)
15.10.2025 (środa)
GOFIN PODPOWIADA - Prawo pracy
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI - Prawo pracy
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|