kodeks pracy, prawo pracy, kodeks pracy 2024 tekst jednolity
lupa
30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
A A A

Gazeta Podatkowa nr 102 (934) z dnia 20.12.2012

Jak tworzyć i zmieniać regulaminy zakładowe?

Regulaminy zakładowe posiada znaczna część zakładów pracy. Te firmy, które nie są zobowiązane ich tworzyć, nie mają jednak pewności, czy obowiązek taki nie obejmie ich w przyszłości. Wystarczy bowiem zatrudniać dwudziestu i więcej pracowników, aby podlegać wymogowi tworzenia regulaminu pracy i wynagradzania. Zwolnieni są z niego tylko ci pracodawcy, u których warunki zatrudnienia określają układy zbiorowe pracy. Pozostałe zakłady o wskazanym stanie zatrudnienia muszą sobie "radzić" z regulaminami.


Liczba pracowników decyduje o regulaminie

Kryterium posiadania bądź nieposiadania regulaminów zakładowych jest stan zatrudnienia u danego pracodawcy. Jeżeli osiąga on co najmniej 20 pracowników, w zakładzie pracy musi zostać utworzony regulamin pracy i wynagradzania (art. 772 i art. 104 K.p.). Wyjątek od tej zasady dotyczy tylko tych firm, które objęte są układem zbiorowym pracy lub co do których przepisy odrębne wprowadzają obowiązek posiadania regulaminu bez względu na stan zatrudnienia (np. dotyczącego niektórych składników wynagradzania nauczycieli).

Obowiązek utworzenia regulaminu pracy i wynagradzania aktualizuje się z momentem osiągnięcia stanu zatrudnienia na poziomie 20 pracowników. Pierwszym krokiem do jego realizacji jest przygotowanie projektu treści regulaminów. Jeżeli w zakładzie nie funkcjonuje organizacja związkowa, zadanie w tym zakresie jest ułatwione. Pracodawca nie musi bowiem nikogo pytać o zdanie co do planowanego ich brzmienia. Inaczej sprawa wygląda, gdy organizacja związkowa występuje na terenie zakładu pracy. Wówczas jest ona uprawniona do opiniowania i wyrażenia zgody na wprowadzenie regulaminów o określonej treści, a pracodawca ma obowiązek przeprowadzenia z nią konsultacji w tej sprawie. Należy mieć jednak na uwadze, że uprawnienia do wydawania wiążących opinii ma tylko zakładowa organizacja związkowa, a status ten posiadają te organizacje, które zrzeszają co najmniej 10 członków na terenie danego zakładu (art. 251 ustawy o związkach zawodowych).


Łatwiej uregulować organizację pracy

Kodeks pracy, określając procedurę tworzenia regulaminu pracy i wynagradzania, mówi o konieczności uzgodnienia tych aktów z zakładową organizacją związkową. W zależności jednak od tego, czy mamy do czynienia z regulaminem pracy, czy wynagradzania, uzgodnienia te wyglądają inaczej.


Przykładowe regulaminy pracy i wynagradzania są dostępne na stronie internetowej naszego Wydawnictwa: www.gofin.pl.


W przypadku regulaminu pracy brak porozumienia ze związkami nie blokuje jego wydania. Zgodnie z art. 1042 K.p. w razie nieuzyskania akceptacji ze strony związków, pracodawca ustala regulamin pracy samodzielnie. Takiego zastrzeżenia nie przewidują jednak przepisy dotyczące tworzenia regulaminu wynagradzania, stanowiąc jedynie, że pracodawca uzgadnia go z zakładową organizacją związkową. Nie ma też w nich odwołania do art. 1042 K.p., co pozwoliłoby na jego odpowiednie stosowanie. Z tego względu wprowadzenie regulaminu wynagradzania o określonej treści co do zasady wymaga uzyskania zgody związków. Pogarsza to sytuację pracodawcy w porównaniu do postępowania przy tworzeniu regulaminu pracy, trzeba mieć jednak na względzie, że regulamin pracy ma na celu unormowanie kwestii organizacyjno-porządkowych w zakładzie, te zaś zawsze należały do kompetencji władczych pracodawcy.

Zwolnienie pracodawców zatrudniających poniżej 20 pracowników z obowiązku posiadania regulaminów zakładowych nie oznacza, że nie mogą oni ich tworzyć. Mogą to uczynić na zasadzie dobrowolności, pamiętając przy tym, że raz wprowadzone regulaminy pracy i wynagradzania nie mogą zostać "anulowane". Po ich wejściu w życie będą obowiązywały tak samo jak u "większych" pracodawców. Kodeks pracy nie przewiduje bowiem możliwości ich wypowiedzenia, tak jak w przypadku układu zbiorowego pracy. Nie tracą też one mocy obowiązującej tylko dlatego, że pracodawca posiada lub osiągnął stan zatrudnienia zwalniający go z tworzenia przepisów zakładowych. Regulaminy posiadają bowiem charakter bezterminowy, można co najwyżej zmieniać ich treść.


Minimum ustawowe w przepisach zakładowych

Prawo pracy uporządkowane jest według pewnej hierarchii. Na pierwszym miejscu znajdują się przepisy powszechnie obowiązujące (ustawy i rozporządzenia), a następne w kolejności są przepisy rangi zakładowej. Te drugie nie mogą zawierać postanowień, które pogarszają sytuację pracownika w porównaniu do regulacji powszechnie obowiązujących (art. 9 K.p.). Sankcją za złamanie tej zasady jest utrata mocy obowiązującej postanowień regulaminowych, które naruszają art. 9 K.p. W miejsce wadliwych zapisów wchodzą automatycznie odpowiednie przepisy ustaw lub rozporządzeń. Bardzo podobnie sytuacja wygląda w przypadku wprowadzenia do regulaminów rozwiązań naruszających zasadę równego traktowania w zatrudnieniu. Dyskryminacyjne postanowienia są zastępowane z mocy prawa przepisami powszechnie obowiązującymi, a jeżeli w odniesieniu do konkretnej kwestii takie nie występują, to innymi niedyskryminującymi zapisami.

Regulaminy pracy i wynagradzania wchodzą w życie po upływie dwóch tygodni od podania ich do wiadomości pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty w danym zakładzie pracy (art. 772 § 6 i art. 1043 K.p.). Kodeks pracy nie określa, w jaki konkretnie sposób powinno nastąpić ogłoszenie regulaminów. Dlatego praktyka w tym zakresie jest niejednolita - w wielu zakładach stosuje się zapoznanie indywidualne, potwierdzane przez pracownika przez złożenie podpisu na odpowiednim oświadczeniu, a w innych praktykuje się wywieszenie treści regulaminów na ogólnodostępnej tablicy ogłoszeń czy zamieszczenie ich na zakładowej stronie internetowej. Przy ustalaniu daty wejścia w życie regulaminu trzeba pamiętać, że do biegu dwutygodniowego terminu nie uwzględnia się dnia przekazania treści regulaminu do wiadomości pracowników (art. 114 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 300 K.p.), oraz że wejście w życie regulaminu następuje w dniu następnym po upływie 14 kolejnych dni kalendarzowych po zapoznaniu się pracowników z jego treścią.


Zmiana regulaminu wpływa na umowę

Zmiany regulaminu pracy lub wynagradzania odbywają się zgodnie z procedurą obowiązującą przy ich tworzeniu. Tak samo trzeba więc odbyć konsultacje ze stroną związkową, przekazać treść zmian do wiadomości pracowników i odczekać dwa tygodnie, aby weszły one w życie. W przypadku zmian warunków płacowych i innych warunków zatrudnienia, które składają się na indywidualny stosunek pracy danego pracownika, nie wyczerpuje to jednak wszystkich formalności. Pracodawcę czeka jeszcze postępowanie w sprawie zmiany umowy o pracę w zakresie zmienionych w regulaminie warunków zatrudnienia. Dzieje się tak dlatego, że część tych warunków nie musi wprost wynikać z umowy o pracę. Wystarczające jest, aby były one zapisane w przepisach zakładowych. Przykładowo, prawo do nagrody jubileuszowej może przysługiwać pracownikowi wyłącznie na podstawie regulaminu wynagradzania. Jednak mimo tego, że nie jest zapisane w umowie o pracę, prawo do tego świadczenia stanowi składnik indywidualnych warunków zatrudnienia. W konsekwencji, w razie zmiany w zakresie tego uprawnienia (np. co do wysokości nagrody) zmiany wymaga również treść umowy.


Zmiany regulaminu dotyczące spraw organizacyjno-porządkowych nie wymagają modyfikacji umowy o pracę.


Modyfikacja umowy o pracę musi nastąpić na zasadach ogólnych, pracodawca może ją więc przeprowadzić w drodze porozumienia stron (tzw. aneksu do umowy) lub poprzez wypowiedzenie zmieniające. Ten drugi wariant, obowiązkowy w przypadku braku zgody pracownika na zmianę umowy, oznacza konieczność spełnienia wymogów formalnych związanych z wypowiedzeniem (odpowiednio z wypowiedzeniem zmieniającym). Obejmują one wymóg:

  • sporządzenia wypowiedzenia na piśmie,
     
  • wskazania przyczyny wypowiedzenia w przypadku umowy na czas nieokreślony,
     
  • konsultacji ze związkami zamiaru wypowiedzenia umowy bezterminowej,
     
  • zachowania szczególnej ochrony przed wypowiedzeniem, jeżeli przysługuje ona pracownikowi.

Dokonanie zmiany umowy poprzez wypowiedzenie zmieniające jest więc o wiele bardziej czasochłonne i sformalizowane niż w przypadku podpisania porozumienia stron. Trzeba podkreślić, że w każdym przypadku, gdy zmiana regulaminu pociąga za sobą konieczność zmiany umowy o pracę, nowe zapisy regulaminowe zaczynają obowiązywać w odniesieniu do konkretnego pracownika dopiero po zmianie jego umowy. Należy wówczas odróżnić datę wejścia w życie zmiany przepisów zakładowych od daty wprowadzenia tych zmian do treści indywidualnego stosunku pracy. To ostatnie następuje zawsze z datą zmiany umowy o pracę, tj. w dniu wskazanym w treści porozumienia stron lub w dniu następnym po upływie wypowiedzenia zmieniającego.


Kiedy nie trzeba zmieniać umowy

Zmiana regulaminu w większości przypadków nie jest sprawą łatwą ani szybką. Poza zmianami o charakterze "technicznym" związanym z organizacją procesu pracy, inne, płacowe zmiany, wymagają ingerencji w treść umowy o pracę. W prawie pracy istnieje jednak pewna "furtka" pozwalająca na ominięcie tej skomplikowanej procedury. Jest nią przewidziana w art. 91 K.p. możliwość zawieszenia uprawnień pracowniczych przysługujących pracownikowi na mocy przepisów zakładowych. Pracodawca na podstawie wskazanego przepisu może zawiesić stosowanie tych zapisów regulaminowych, z których wynikają konkretne uprawnienia pracownicze (np. prawo do dodatku stażowego, nagrody jubileuszowej czy premii kwartalnej). Musi przy tym pamiętać, że nie wolno mu zawiesić uprawnień pracownika w takim zakresie, w jakim są one uregulowane przez ustawę. Jeżeli pracodawca skorzysta z art. 91 K.p., nie musi zmieniać umów o pracę. Zawieszenie danego składnika wynagrodzenia czy innego uprawnienia następuje z mocy samego prawa z dniem wskazanym w stosownym porozumieniu (więcej o zawieszeniu przepisów zakładowych w przewodniku Gazety Podatkowej nr 85 z 24.10.2011 r.).


Kogo nie dotyczy regulamin wynagradzania

Regulamin wynagradzania obejmuje swoim zakresem ogół pracowników w danym zakładzie, z wyłączeniem jednak kadry zarządzającej zakładem pracy w imieniu pracodawcy (zatrudnionej w ramach stosunku pracy jak też na innej podstawie) oraz:

  • członków korpusu służby cywilnej,
     
  • pracowników urzędów państwowych zatrudnionych na podstawie mianowania i powołania,
     
  • pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania w:
     
    • urzędach marszałkowskich,
       
    • starostwach powiatowych,
       
    • urzędach gminy,
       
    • biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego,
       
    • biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego,
       
  • sędziów i prokuratorów.

Co określają regulaminy zakładowe?

regulamin pracy

regulamin wynagradzania

całokształt spraw organizacyjno-porządkowych i związanych z nimi praw i obowiązków stron stosunku pracy, w tym m.in.:

- organizację pracy,
- systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe,
- porę nocną,
- termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia,
- wykazy: prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom; rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego; wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe,
- obowiązki dotyczące bhp oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym związanym z wykonywaną pracą,
- przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy

warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą, w tym postanowienia określające:

- formy wynagradzania pracowników,
- poszczególne składniki wynagrodzenia i ich wysokość,
- zasady wypłaty wynagrodzenia i innych świadczeń

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)

Ustawa z dnia 23.05.1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. nr 79, poz. 854 ze zm.)

www.KodeksPracy.pl - Regulaminy zakładowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKadrowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.

GOFIN PODPOWIADA - Prawo pracy

Kompleksowe opracowania tematyczne

WSKAŹNIKI - Prawo pracy

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.