kodeks pracy, prawo pracy, kodeks pracy 2017 tekst jednolity
lupa
A A A

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 12 (414) z dnia 10.06.2016

Częstotliwość oceny warunków pracy przy komputerze

Jak często pracodawca powinien dokonywać oceny warunków pracy przy komputerze i na czym powinna polegać taka ocena?

Częstotliwość oceny warunków pracy przy komputerze
rys. Częstotliwość oceny warunków pracy przy komputerze

Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy nie określają jak często należy dokonywać oceny warunków pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, wskazując jedynie, że powinny być przeprowadzane przede wszystkim dla nowo tworzonych stanowisk oraz po każdej zmianie organizacji i wyposażenia stanowisk pracy. Na jej podstawie pracodawca jest zobowiązany podejmować działania mające na celu usunięcie stwierdzonych zagrożeń i uciążliwości.

Ważne: Stosownie do art. 207 § 2 K.p., jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest ochrona zdrowia i życia pracowników poprzez zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki.

W szczególności pracodawca jest obowiązany organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne jej warunki, a także reagować na potrzeby związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy.

Organizując stanowisko pracy wyposażone w komputer, należy uwzględnić wymagania określone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. nr 148, poz. 973). Zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 powyższego aktu, do obowiązków pracodawcy zatrudniającego pracowników na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe należy przeprowadzenie oceny warunków pracy w aspekcie:

  • organizacji stanowisk pracy, w tym rozmieszczenia elementów wyposażenia, w sposób zapewniający spełnienie wymagań bhp,
     
  • stanu elementów wyposażenia stanowisk pracy, zapewniającego bezpieczeństwo pracy, w tym ochronę przed porażeniem prądem elektrycznym,
     
  • obciążenia narządu wzroku oraz układu mięśniowo-szkieletowego pracowników,
     
  • obciążenia pracowników czynnikami fizycznymi, w tym szczególnie nieodpowiednim oświetleniem,
     
  • obciążenia psychicznego pracowników, wynikającego ze sposobu organizacji pracy.

W celu przeprowadzenia takiej oceny warto opracować listę kontrolną, opierając się na załączniku do przytoczonego rozporządzenia. Lista powinna obejmować w szczególności zagadnienia dotyczące:

  • monitora i klawiatury (zwłaszcza ich ustawienia),
     
  • konstrukcji biurka (szerokości, wysokości i głębokości) oraz fotela (jego wysokości i możliwości regulacji),
     
  • zapewnienia urządzeń pomocniczych (m.in. podnóżka, uchwytu na dokumenty itp.),
     
  • zapewnienia odpowiedniego oświetlenia (naturalnego oraz sztucznego o odpowiednim natężeniu),

a także innych parametrów środowiska pracy (temperatury, wilgotności, hałasu itp.).

Omawiana lista mogłaby zawierać pytania (np. "Czy krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy posiada regulację wysokości?", "Czy dokonano pomiarów natężenia oświetlenia na stanowisku pracy" itp.) oraz odpowiedzi: "tak" lub "nie". Dzięki takiej liście kontrolującemu zdecydowanie łatwiej byłoby wychwycić ewentualne nieprawidłowości występujące na poszczególnych stanowiskach pracy oraz podjąć działania zmierzające do ich usunięcia. Dodatkowo stanowi ona dokument potwierdzający realizację obowiązku wynikającego z przepisów prawa.

www.KodeksPracy.pl - Bezpieczeństwo i higiena pracy:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumBHP.pl » 
Więcej w zasobach płatnych
Prenumerata na II półrocze 2017 r. - www.sklep.gofin.pl
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

lipiec 2017
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
16
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Vademecum kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.

GOFIN PODPOWIADA - Prawo pracy

Kompleksowe opracowania tematyczne

WSKAŹNIKI - Prawo pracy

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60