kodeks pracy, prawo pracy, kodeks pracy 2025 tekst jednolity
lupa
A A A

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 17 (563) z dnia 1.09.2022

Zasady organizowania pierwszej pomocy w zakładzie pracy

Pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy w zakładzie pracy, a w razie konieczności, zorganizować pierwszą pomoc. W jaki sposób powinien tego dokonać? Czy są przepisy regulujące te kwestie?

Zasady organizowania pierwszej pomocy zostały określone w wielu normach, przy czym te, które mają zastosowanie do każdego pracodawcy, zawarto w Kodeksie pracy oraz rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 z późn. zm.), dalej rozporządzeniu w sprawie bhp.

Przepisem art. 2091 § 1 K.p. ustawodawca zobowiązał zatrudniającego do:

  • zapewnienia środków niezbędnych do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
  • wyznaczenia pracowników do:
    • udzielania pierwszej pomocy,
    • wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
  • zapewnienia łączności ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej.
Dla Prenumeratorów GOFIN
Przepisy prawne Przepisy z zakresu bhp dostępne
w serwisie www.przepisy.gofin.pl

Powołany przepis wymienia konkretne działania, jakie powinien podjąć pracodawca w celu zorganizowania pierwszej pomocy, bez ich uszczegółowienia. Wskazuje on w § 2, że powinny być one dostosowane do rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby zatrudnionych pracowników i innych osób przebywających na terenie zakładu pracy oraz rodzaju i poziomu występujących zagrożeń. W Kodeksie pracy nie określono natomiast ani liczby pracowników wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy lub wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników ani tego, jakie powinni oni odbyć szkolenie oraz w co należy ich wyposażyć. Decyzję w tych sprawach pozostawiono więc zatrudniającemu. W art. 2071 § 2 K.p. uściślono jedynie, co ma zawierać informacja o pracownikach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy oraz wykonywania działań związanych ze zwalczaniem pożarów i ewakuacją pracowników. Powinna ona objąć:

  • imię i nazwisko,
  • miejsce wykonywania pracy,
  • numer telefonu służbowego lub innego środka komunikacji elektronicznej.

Bardziej szczegółowe wytyczne co do organizowania pierwszej pomocy zamieszczono w rozporządzeniu w sprawie przepisów bhp. W § 44 tego aktu prawnego wskazano, że pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy, a w szczególności:

  • punkty pierwszej pomocy w wydziałach (oddziałach), w których są wykonywane prace powodujące duże ryzyko wypadku lub związane z wydzielaniem się par, gazów albo pyłów substancji sklasyfikowanych jako stwarzające zagrożenie ze względu na ostre działanie toksyczne,
  • apteczki w poszczególnych wydziałach (oddziałach) zakładu pracy.

Ilość, usytuowanie i wyposażenie punktów pierwszej pomocy i apteczek powinny być ustalone w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a ich obsługę należy powierzyć wyznaczonym, przeszkolonym w udzielaniu pierwszej pomocy pracownikom. Ponadto zarówno punkty pierwszej pomocy, jak i miejsca usytuowania apteczek muszą być odpowiednio oznakowane i łatwo dostępne, a w widocznych miejscach należy wywiesić instrukcje o udzielaniu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz wspomniane wcześniej wykazy pracowników wyznaczonych do jej udzielania.

Ważne: "Punkt pierwszej pomocy" to pomieszczenie lub wyodrębnione miejsce o wystarczającej powierzchni, wyposażone w umywalki z ciepłą i zimną wodą oraz niezbędny sprzęt i inne środki do udzielania pierwszej pomocy (§ 2 pkt 14 rozporządzenia w sprawie przepisów bhp).

Ustawodawca pozostawił pracodawcy dość duży margines swobody w zakresie dostosowania pierwszej pomocy do faktycznych potrzeb zakładu pracy. Jest to uzasadnione, gdyż niektóre prace nie powodują dużego zagrożenia, z kolei inne wymagają szczególnego postępowania oraz dostarczenia swoistych środków pierwszej pomocy. Do pierwszych zaliczyć można prace biurowe, do drugich narażenie np. na niektóre substancje chemiczne, w przypadku których może istnieć wymóg zainstalowania prysznica do ich zmywania w razie zanieczyszczenia ciała, czy też zapewnienia środków absorpcyjnych. Pamiętać też należy, że to pracodawca odpowiada za bezpieczeństwo i higienę pracy w zakładzie pracy, w tym również za organizację pierwszej pomocy i to on, w razie zaistnienia nieprzewidywanego zdarzenia, może zostać uznany za odpowiedzialnego za jego skutki.

www.KodeksPracy.pl - Bezpieczeństwo i higiena pracy:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumBHP.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.

GOFIN PODPOWIADA - Prawo pracy

Kompleksowe opracowania tematyczne

WSKAŹNIKI - Prawo pracy

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60