kodeks pracy, prawo pracy, kodeks pracy 2018 tekst jednolity
lupa
A A A

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 9 (459) z dnia 1.05.2018

Szkolenie wstępne po zmianie pracodawcy przy zachowaniu tego samego stanowiska pracy

Pracownik był zatrudniany przez agencję pracy tymczasowej i wykonywał pracę w naszej firmie (byliśmy pracodawcą użytkownikiem). Następnego dnia po zakończeniu umowy z agencją został przez nas zatrudniony na umowę o pracę, na to samo stanowisko. Czy w takiej sytuacji należy pracownikowi ponownie zorganizować szkolenie wstępne?

Obowiązek przeszkolenia pracownika przed dopuszczeniem go do pracy wynika z przepisu art. 2373 K.p. Takie szkolenie wstępne nie jest wymagane w przypadku podjęcia przez niego pracy na tym samym stanowisku, które zajmował u danego pracodawcy bezpośrednio przed nawiązaniem z tym pracodawcą kolejnej umowy o pracę. W związku z powyższym, gdy pomiędzy zatrudnieniem nie wystąpi ani jeden dzień przerwy, szkolenia wstępnego nie trzeba powtarzać. Naszym zdaniem dotyczy to również pracownika wskazanego w pytaniu, który co prawda zmienia pracodawcę, ale nie zmienia stanowiska pracy - wykonuje te same obowiązki, w tym samym miejscu, na rzecz podmiotu, w którym świadczył pracę jako pracownik tymczasowy.

Pracownik tymczasowy nie jest podporządkowany agencji pracy tymczasowej w rozumieniu art. 22 § 1 K.p., tj. nie wykonuje pracy na jej rzecz i pod jej kierownictwem, podlega bowiem kierownictwu podmiotu trzeciego, tj. pracodawcy użytkownika, natomiast stosunek pracy wiąże go tylko z agencją pracy tymczasowej, nie zaś z pracodawcą użytkownikiem. Fakt scedowania elementu podporządkowania pracownika pracodawcy użytkownikowi oraz konieczność wykonywania pracy wprost na rzecz pracodawcy użytkownika, stanowi istotę funkcjonowania tej formy zatrudnienia, pozostając bez wpływu na wiążący agencję pracy tymczasowej i pracownika tymczasowego stosunek pracy. Takich wyjaśnień dokonał Sąd Apelacyjny w Łodzi w wyroku z 24 listopada 2015 r. (sygn. akt III AUa 728/12, OSAB 2012/4/94-100). Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 360 z późn. zm.), pracodawca użytkownik jest obowiązany zapewnić pracownikowi tymczasowemu bezpieczne i higieniczne warunki pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej. Dlatego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy powinien organizować pracodawca użytkownik. Głównym bowiem celem takich szkoleń jest zapoznanie pracownika z zagrożeniami występującymi w środowisku pracy, z zakresem i sposobem wykonywania należących do niego zadań oraz organizacją pracy. W kontekście powyższego, powierzenie tego zadania agencji pracy tymczasowej mijałoby się z tym celem.

W powyższej sytuacji nie będzie również konieczne ponowne wypełnianie dokumentacji poświadczającej odbycie szkoleń wstępnych. Skoro ustawodawca scedował obowiązek ich przeprowadzania na pracodawcę użytkownika, to właśnie on powinien posiadać odpowiednie programy szkoleń oraz wypełniać karty szkolenia wstępnego już w chwili dopuszczenia pracownika tymczasowego do stanowiska. Dzięki temu dokumentacja ta nie będzie traciła na aktualności w momencie zmiany podmiotu zatrudniającego przy tym samym miejscu pracy, chyba że nie nastąpi to z dnia na dzień i pomiędzy zatrudnieniem powstanie przerwa.

Zwracamy uwagę! Szkolenie wstępne trwa minimum 11 godzin lekcyjnych i składa się z dwóch etapów. Na jego pierwszą część należy poświęcić co najmniej 3 godziny lekcyjne (135 minut). Dotyczy ona ogólnych zagadnień związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Jest to tzw. instruktaż ogólny, który ma zapewnić pracownikom zapoznanie się z podstawowymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy zawartymi w Kodeksie pracy, w układach zbiorowych pracy lub w regulaminach pracy, z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi w danym zakładzie pracy, a także z zasadami udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku. Etap drugi powinien zagwarantować uczestnikom szkolenia zapoznanie się z czynnikami występującymi na stanowisku pracy, z ryzykiem zawodowym związanym z wykonywaną pracą oraz sposobami ochrony przed zagrożeniami, ale przede wszystkim powinien wskazywać, jak bezpiecznie wykonywać pracę na stanowisku pracy. Jest to instruktaż stanowiskowy, który powinien trwać minimum 8 godzin lekcyjnych, czyli 360 minut. W sumie więc szkolenie wstępne, gdyby zostało przeprowadzone bez przerw, powinno trwać 8 godzin i 15 minut, a po doliczeniu co najmniej 15-minutowej przerwy - 8,5 godziny. Wypełniając więc kartę szkolenia wstępnego należy pamiętać, że obejmują one dwa dni szkoleniowe (w razie wpisania jednego dnia, należy pracownikom policzyć godziny nadliczbowe).

www.KodeksPracy.pl - Bezpieczeństwo i higiena pracy:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumBHP.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

październik 2018
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Vademecum kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.

WSKAŹNIKI - Prawo pracy

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.